Alstahaug kunstforening
Skrevet 11.10.2020
Foreningen har sete i Sandnessjøen, og blir noen få ganger i aviser kalt Sandnessjøen kunstforening.
Helgeland Arbeiderblad 18. september 1976 melder om et møte 16. september der det ble valgt et interimsstyre for Alstahaug kunstforening.
Onsdag 2. mars 1977 står det i Helgeland Arbeiderblad under overskriften «Godt år for Sandnessjøen kunstforening» at «Alstahaug Kunstforening» hadde torsdag sitt første årsmøte.» Årsmøtet vedtok lover og vedtekter. Formann: Hans Olav Bjelvin. Alstadhaug kunstforening ble stiftet i september 1976, og har nå 85 medlemmer. Den har hatt to utstillinger. Den fikk 1500 kroner i støttet fra kommune og sparebank, og har solgt 1200 julekort som innbragte om lag 1500 kroner. Dessuten har den fått 200 kroner i salgsprovisjon.
Formålsparagrafen lyder: Foreningen skal arbeide for å øke interessen for og kjennskapet til kunst, brukskunst og husflid, og i særlig grad ta vare på og fremme disse aktivitetene i lokalmiljøet. Dette forsøkes gjort ved å arrangere utstillinger og lage gode utstillingsopplegg som også kan benyttes av skole i distriktet, – arrangere medlemskvelder med forskjellige tilbud, f.eks. foredrag, kurser og lignende aktiviteter – å kjøpe inn kunst til foreningens egen kunstsamling, å kjøpe inn kunst til et årlig medlemslotteri.»
Medlemskontingenten var 50 kroner for enkeltmedlemmer, og 30 for skoleelever. Ekteparmoderasjon var foreslått, men falt bort. I mai ville den få en Rolf Nesch-utstilling fra Riksgalleriet, og den 31. «Nord-Norsken».
Foreningen holdt i mange år til i den gamle Sorenskrivergården, men ble sagt opp av kommunen i 2010. Der hadde den fra 2000 hatt seks-åtte utstillinger i året, med kontor og utstillinger i samme bygg. (Helgelendingen 12.10.2016). I en periode hadde den et samarbeid med Scandic hotell De syv søstre om utstillinger der.
I 2016 hadde foreningen 30 medlemmer, men har vært oppe i 90. I sorenskrivergården hadde foreningen gratis lokaler, og kommunen betalt strøm og vedlikehold, beregnet til 50 000 kroner i året. Betingelsen var da at foreningen skulle bidra med utstillinger til Den kulturelle skolesekken. Foreningen nedla selv mye arbeid i vedlikehold, og brukte ca 80 000 kroner av egne midler i de ti årene den holdt til der.
Den ble så tilbudt å holde tre utstillinger hvert år i det kommunale «Kulturbadet», i dets lokaler «Kulturbadet Galleri», som åpnet i 2015. Det er et kommunalt kulturhus, med bad, kino, storsal, kulturskole, frivilligsentral og et utstillingslokale. Det hadde til å begynne med noen utstillinger der, blant annet 40-års jubileumsutstillingen i 2016. (Helgelands blad 10.10.2016). SKINN har bidratt med å skape en kunstarena i Kulturbadet, i samarbeid med kunstforeningen.
Foreningen ble nedlagt 23. oktober 2017 etter vedtak i generalforsamling (Helgelendingen, 27. oktober 2017). Årsaken var at alle styremedlemmene trakk seg, med den begrunnelse at det var «store utfordringen for å få en forståelse av foreningens arbeid». Et kommunalt Kulturbad var etablert, med et eget galleri. Foreningen var tilbudt å bruke dette galleriets lokaler tre ganger i året, i tillegg til å kunne påvirke galleriets visningsprogram. Foreningen ville måtte betale husleie.
I Krogh (2016) fremgår det at Alstadhaug kunstforening mottok en vandreutstilling i 2015, og i alt hadde tatt imot 7 vandreutstillinger fra SKINN i årene 2007-2015.
