Et notat skrevet i 2019 under mitt arbeid med Publikum og kunsten. Kunstforeningenes historie i Norge siden 1836.
Arendal kunstforening har hatt liv: Det første 1874-1888, det andre 1931-1936 og det tredje fra 1947.
Arendal kunstforening ble stiftet 15. februar 1874 og hadde sin første generalforsamling 3. oktober samme år.[1] Det hadde da tegnet seg 145 medlemmer, som økte i antall de første årene. Den ble nedlagt 29. jan i 1887 på grunn av dårlige tider.[2] Foreningens drivende kraft var Diderik Maria Aall, fra 1880 inspektør og kasserer i Christiania kunstforening frem til sin død i 1889, som 42-åring (Willoch:208).
Fra «Vestlandske Tidende» 3.2.1884
«I Kunstforeningen er Søndag fremdeles udstilled 2de i Arendal faldne Gevinster fra Stockholm og Christiania; desuden er ankommet Oscar Wergeland: «Fra Sæteren» (Kr. 900), Gevinst fra Christiania Kunstforening, samt et «Marinebillede» av Betzy Berg.
20.12.1884
Her gis en oversikt over Arendal kunstforenings første 10 år. Arendals kunstforening ble opprettet i 1873. Formannen i foreningen, tollinspektør Thv. Christensen har utgitt en beretning om virksomheten i de ti årene. Den har hatt 25 000 kroner i kontingentinntekter, hvorav 20 000 er brukt til innkjøp av kunstverk til fordeling blant medlemmene etter loddtrekning. Det er utloddet 120 malerier, derav 4 gevinster fra andre foreninger, samt 1 portrettmedaljong og 34 nummere gravyrer eller fotografier. 12 utloddede malerier var av utenlandske kunstnere.
To av de andre stifterne var amtmann Vetlesen og juristen Diderik Maria Aall.
2.12.1884
Et referat fra generalforsamlingen. Antall betalte lodder er steget fra 169 til 172. Kontingenten har innbragt 2550 kroner, en utgift på 350 kroner, innkjøp av kunstverk 2200 kroner. Av 88 utstilte bilder er 20 solgt, derav 13 til kunstforeninger (det må være til seg selv) og 7 til private.
Av innkjøpte kunstnere finner vi Amaldus Nielsen, Carl Nielsen, Kitty Kielland, Anders Askevold, Morten Müller, Sofie Thommessen, Nils Hansteen, Skramstad, Frantz Bøe, Johan Nielsen, Anette Anker, Fredrik Borgen. Priser fra 500 til 80 kroner.
16.1.1884
Det skrives at «Christiania Kunstforening, der som bekjendt i aarevis gjennom Reproduktion i Gravyr etc. holder sine Medlemmer a jour med det bedste, som produceres i Utlandet. I Mangel af Originalerne faar man være glad ved, at man ialfald faar se dem i Gravyrer. (signert notis Dg. Mch?)
Det ble utloddet 14 billeder den 23. desember 1885. Viser til Vestlandske Tidende.
163 medlemmer/lodder fordelt på 98 a 16 kr 52 a 12 kroner. Nedgang på 8 medlemmer fra 1884. Foreningen hadde 2190 kroner i kontingentinntekter. Innkjøpsbudsjett 2708, inklusive gevinster fra Fredrikshald og Skien. Priser fra 600 til 50. 13 malerier, bare norske kunstnere. Pluss et hefte med raderinger. Åpent søndag 1130 til 1330 hver søndag, samt enkelte dager med fri adgang.
Foreningen har midt på 1880-tallet rundt 170 lodder.
16.2.1889 står det en notis i Vestlandske Tidende at kongen har gitt tillatelse til at hans bidrag til den nå nedlagte Arendal kunstforening kan overføres til Christianssands kunstforening.
Om utvalg av innkjøp: skjer helst blant de malerier kunstnerne selv har sendt inn, og dessuten fra de månedlige turnéutstillinger. Det gjøres ikke bestillinger. Besøket har steget fra 630 til ca 800. Betalte lodder er 166, derav 39 utenbys.
Foreningens utstillinger synes først å være forbeholdt medlemmer, for senere å åpne for entré enkelte dager.
Gjenetablering
Arendal kunstforening ble gjenetablert i 1931, (VT 9.12-1931). Den hadde konstituerende møte 10. desember. 60 medlemmer hadde tegnet seg. (VT 15.12) Kontingent var satt til 5 kroner, som ga rett til å delta i årlige juleutlodninger. Den åpnet 16. desember en utstilling med 50-60 bilder av de fem lokale kunstnerne Rigmor Holter, Solveig Ramnes, Otto Johansen, Julius Smith og Fred. Therkelsen. Utstillingen var åpen 11-14, og 17-208 hver dag ut uken. VT melder 23. desember at tre malerier er vunnet i lotteriet, et hver av Otto Johannsson, Smith og Therkelse. To av de tre vinnerne omtales som fru ingeniør og fru direktør.
22.9.1933 melder VT at foreningen hadde en vandreutstilling fra Nasjonalgalleriet, et utvalg av arbeider fra Høstutstillingen, en separatutstilling med Gudmund Stenersen, og en utstilling med de lokale kunstnerne. De har også hatt en utstilling med Mimi Falsen, som sies å ha «en plass innenfor vår malerfalanks.» VT 14.2.33
I VT 24.2.34 hører vi at et utvalg fra Høstutstillingen er vist, den går til mange kunstforeninger. Dessuten separatutstillinger av Charles Strøm, Nini Bø, Reidar Aulie og Halvdan Holbø.
Foreningen har i 1935 126 medlemmer. Et maleri, en tegning, to raderinger og to litografier ble loddet ut.
I Vestlandske Tidende 31.3.1936 spørres det i en overskrift: ”Blir AK nedlagt?” og i teksten heter at det er en ”beklagelig kjensgjerning at interessen har vært liten”
Etter det hører vi ikke mer om foreningen. Derimot etableres i mars 1939 Mandal og Omegn kunstforening, med 50 medlemmer (VT 11.3.1939).
I 1941 står det at Aust-Agder kunstforening er dannet, og at den skal ha en årlige utstilling i Arendal. Det viser seg at det er en amatørforening. Like etterpå opptrer Vågsbygd kunstforening, også den med amatørmalere (VT 22.10 og 16.9).
Rekonstruksjon
Så blir Arendal kunstforening rekonstruert 5. desember 1947. Den starter med 100 medlemmer fra den gamle foreningen, og 50 fra Aust-Agder kunstforeningen (VT 5.12.1947). Arendal kunstforening skal ved siden av sine øvrige utstillinger har en årlig kollektiv utstilling med foreningens medlemmer, med en jury med tre medlemmer. Det har nok vært et krav fra Aust-Agder kunstforening.
Det erklæres at kunstforeningen ha som må å få «eget galleri», og med det menes et fast utstillingslokale. I 1949 har den utstillinger med Kåre Tveit, Arne Stømne, Birger Erichsen og William Mønnich, samt en amatørutstilling (VT 14.12.1949).
Året etter har den utstillinger med Alf Jørgen Aas, Ragnar Kraugerud, Palle Thommesen og Bjarne Rise. VT 8.4.1949, og en kollektiv utstilling med medlemmer av UKS. Det planlegges foredrag, studiesirkel om kunst og en malerskole. (VT 18.10).
Det er åpenbart at det etter 1947 er kommet nytt liv i kunstforeningen, på et brukbart kvalitetsnivå. Det meldes ikke noe om utlodning. Uansett, med eventuelt bare 5-6 kroner i kontingent er det lite de kan kjøpes for.
[1] Arendal fra fortid til nutid: utgitt ved byens 200-aars jubileum som kjøbstad 7. mai 1923. Axel Smith: 565.
[2] Arendal fra fortid til nutid:598
| Til toppen |
