Kunstsosiolog dr. philos.

Askøy kunstlag

| Til Kunstforeninger |

Laget ble stiftet i 1981 av flere profesjonelle kunstnere som bor i kommunen. Laget har fått 3000 kroner i oppstartstøtte fra kommunen, og med 20 % provisjon på den første salgsutstillingen regner de med at laget vil klare seg økonomisk. (Askøyværingen 12. juni 1981). Der stilte de ut egne arbeider. Det var nok noen amatører med, det snakkes om «fine porselensting» (Askøyværingen 16. juni). Men salget var dårlig, til tross for godt fremmøte av rundt 300 besøkende. Det legges vekt på at foreningen skal være et møtested. Laget samarbeider med lokal fotoklubb om utstilling og konkurranse.

I 1983 får de egne lokaler, der de skal ha 5-6 utstillinger i året. De pusser selv opp lokalene, men har lånt penger i banken, og vil hold kurs i maling og tegning. (AV 4.3.83) De skal kjøpe inn kunst til en samling, og ha åpent en dag i uken. Det vil også ha et «artotek», en samling av grafikk. Når kulturhuset kommer vil de ha lokaler der.

Laget har svært gode utstillinger (bl.a. av Arne Bendik Sjur).

Det ser ut som aktiviteten ebber ut i 1989.