Laget ble stiftet 27. februar 1984. Initiativtaker var medlem av kulturstyret i Aukra. Det fikk fort 30 medlemmer. Laget vil øke interessen for kunst, formidle kunst, og støtte opp om det lokale kunstmiljøet, bygge opp en kunstsamling og kanskje plassere den i rådhuset. Laget vil stille ut både profesjonelle kunstnere og amatører, og arrangere kurs. Medlemmene deltar i trekningen av et kunstverk, og har gratis adgang til utstillingene. Kontingenten er 30 kroner, 50 for familier (Romsdals budstikke 28.3.1984). Foreningen samarbeider også med Folkeakademiet og Møre og Romsdal kunstnersenter i Molde.
Den første utstillingen varte i tre dager, den hadde også et dukketeaterverksted, og annonsen var betalt av et privat firma. Laget fikk 5000 kroner i kommunal støtte første år.
I 1985 har laget utstilling med tekstilkunstneren Gjertrud Hals, som er fra Aukra. I fortsettelsen er den ganske orientert mot kjente norske kunstnere, særlig med bakgrunn fra Møre og Romsdal. Det er habile kunstnere, med et figurativt uttrykk. Laget deltar i UKM som utstillingsarrangør sammen med andre. I 1990 har den Fotografisk årsutstilling, et uvanlig innslag.
Laget har to-tre utstillinger i året. De som kommer langveis fra, er gjerne kunstnere som er aktive utstillere, og tilbyr utstillinger i en rekke kunstforeninger og gallerier i store deler av landet. De er ganske salgbare.
Laget kjøper inn kunst, og i 1997 stiller det ut hele sin samling på 23 bilder. Mange har vært utlånt til kommunale og private virksomheter. (Romsdals Budstikke 24.5.1997) Fast utstillingssted er Aukra folkebibliotek.
Laget har hatt «en rekke Riksgalleriutstillinger», de omtales aldri i pressen.
Fb 21.1.2021
Aukra kunstlag er medlem i Norske Kunstforeninger. Vi har 30 medlemmer og har en til to utstillinger i året. I tillegg har vi en liten maleklubb for amatører. Vi har utstillingslokaler i Aukra folkebibliotek.
Salgsutstilling åpner mandag 30.november. Alle bilder har fast pris, utenom Ørnulf Opdahl-bildet. Gossen Motorklubb ønsker bud på dette. Informasjon om budgivning finner du i utstillingslokalet på biblioteket.
Får i 2019 nye utstillingslokaler, «Kunstkroken» i tidligere Aukraheimen (Romsdals Budstikke 1.4.2019 Bare kvinnelige kunstnere
Stiller ut i biblioteket.
Amatører og «selvlærte» medlemmer av FNUK – foreningen for uavhengige kunstnere
