Foreningen ble startet i 1947.
Hamar Stiftstidende 3.2.1950 Fremgangsrikt år for EK. Lett å konstatere at ”kunstinteressen i bygden er økt betraktelig siden foreningen begynte sin virksomhet”. 7 utstillinger siden høsten. ”Statens første vandreutstilling med skulptur, sett av nærmere 1000 mennesker.»
Fra hjemmeside, lastet ned 29.12.2020
Elverum Kunstforening ble våren 1988 etablert på nytt etter at virksomheten hadde ligget nede i mange år. Husene på Nysted var fraflyttet, og Elverum Kommune ble eier av eiendommen. Kunstforeningen fikk JA for å disponere bygget! Alle byer i Norge trenger et KUNST-samfunn! Elverum Kunstforening er stolt og glade for, å få disponere slike flotte og ærverdige lokaler, som egner seg meget godt til å presentere den aller beste KUNST! Vi takker også Elverum Kommune for at vi får drive på med alle våre herlige og samfunnsnyttige aktiviteter her!
Mye har skjedd, oppussing, vedlikehold, både i Midtbygningen og i Hovedbygningen, tilsier at det må tas vare på som en antikvitet og en grønn oase i det ellers moderne Elverum Sentrum.
I 2013 hadde vi 25-års jubileum. Mye positivt skjedde dette året!
Grafikere, samtidskunst, leire, skulpturer, kunst laget av barn og ungdom, kjente kunstnere, aktive medlemmer. Vi er åpne for det meste.
Det holdes kurs her, det er aktiviteter i barnekunstklubben, ungdommene liker seg i lokalene, med musikk og malerinteressen. Folk trives i huset med faste maledager. Det er sosialt og meget utfordrende! Ja, kan man si et KULTURELT MANGFOLD?
Vi spiller på lag med dere alle, meld dere gjerne inn som medlem, støttemedlem i kunstens interesse eller i bevaring av Elverum Kunstforening.
Mye nytt skjer etter hvert, følg med, følg med!
Ærbødigst, i kunstens ånd og bevaring av Elverum Kunstforening.
Flertallet av kunstnerne på utstillingsprogrammet er slike som lever utenfor det profesjonelle kunstfeltet, av typen som stiller ut i egen regi på hoteller og varehus med ledige lokaler. Det er noen få unntak, som Dang van Ty.
Fra hjemmesiden:
Elverum Kunstforening holder til på Nysted, en ærverdig gammel gård som ligger i sentrum av Elverum. Hovedgalleriet er i hovedbygningen, mens den fredete midtbygningen brukes ved større utstillinger og ved flere utstillinger på samme tid. Våre lokaler er tilpasset rullestolbrukere.
Vi tilbyr varierte utstillinger med både lokale og nasjonale kunstnere året rundt, samt kursvirksomhet og temakvelder.
I tillegg satser kunstforeningen på barn og ungdom.
