Kunstsosiolog dr. philos.

Gjøvik kunstforening

| Til Mine tema og tekster |

1941 Gjøvik kunstforening

Med noen referanser til kunstforeninger på Lillehammer, Hamar, Eidsvoll

Oppland Arbeiderblad

Stiftet i 1944. teller ca 30 aktive utøvere av malerkunsten, flere hundre støttemedlemmer. Foreningen har arrangert mange utbytterike utstillinger. Det har vært møte i Hamar mellom foreningene i Hamar, Gjøvik, Lillehammer og Eidsvoll for å drøfte felles interesser. På Hamar og Lillehammer arbeider de på samme måte som Gjøvik, mens Hamar Lillehammer arbeider mer som ”kunstforening, de har ikke noen avdeling for medlemmer som selv maler og således heller ingen malerskole.” Det med malerskole er Gjøvik alene om, men den setter strengere regler for utstillinger rent kvalitetsmessig.

På Eidsvoll omfatter både musikk, teater, litteratur og bildende kunst – for det er et lite sted.

På Lillehammer er det Malerisamlingens venner som er den lokale kunstforening.

Hamar kunstforening har 400 medlemmer, og det håpes på det samme på Gjøvik. Maleren Thygesen er villig til å danne grunnstammen i en kunstsamling for Gjøvik.

Gjøvik kunstforening ble stiftet 20. januar 1944. Den skal være «en sammenslutning av utøvende kunstnere som i felles arbeid skal søke å nå utover det amatørstadium de befinner seg på» (Vestopland 3.2.1944). Den skal arrangere kurs og utstillinger og være en «fagsammenslutning». Den skal også ha utstillinger med kunstnere fra andre kanter av landet. Den hadde sin første utstilling med den avdøde kunstneren Eivind Nielsen, som i mange år var lærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo.

Senere samme år har den utstillingen «Mitt kjæreste bilde», der medlemmer og andre stiller ut kunst de har hjemme. Det er en utstillingsform som kunstforeninger har anvendt tidligere, men som ble mer vanlig under okkupasjonen siden den unndro seg myndighetenes kontroll. Utstillingen blir anmeldt av Nils Moa, naziorganet Fritt Folks faste anmelder. Det har utspilt seg en kunstdebatt i Gjøvik, der sterk kritikk har rettet seg mot enkelte malerier på utstillingen – som omfatter ganske mange kjente navn fra nyere norsk kunst. Moa retter sterk kritikk mot en annen anmelder, kunstneren Ingvar Heggsum, som har rost arbeider av Finn Faaborg, Harald Kihle og Per Rom. Det kan Moa ikke akseptere, og støtter seg til negative reaksjoner fra publikum mot disse. Utstillingen omfattet både «kunst» og «ukunst», og med publikums frie utstillingsrett kunne det neppe bli annerledes (Fritt Folk 7.10.44).

Utstillingen ble besøkt av 2000 personer, og publikum kunne stemme over hvilket bilde de likte beste. Et maleri av Lars Jorde fikk flest stemmer (Vestopland 12.10.44). En juryert utstilling med fri innsendingsrett for kunstnere og amatører ble holdt litt senere, en amatørutstilling. Tidlig i 1945 søker foreningen etter kvinnelig modell.

O. A. 19.11.46 Ekstraordinær generalforsamling, nye vedtekter skal behandles. De første vedtektene ”var beregnet for en forholdsvis liten forening, dessuten gjaldt det å holde nazistene ute, hvilket selvsagt måtte sette sitt preg på lovene og gjorde foreningen mere lukket.” Den hadde lover som skilte mellom aktive og passive medlemmer.

Nå vil foreningene holde utstillinger, alle medlemmer skal stå likt. Den skal fortsatte ha en malergruppe. En gruppe ble nedsatt for å fremme forslag til en ny ekstraordinær generalforsamling. Ny utstilling skal holdes om kort tid.

I 1945 hadde foreningen hatt fire maleriutstillinger, to foredrag og to malerskoler med Rudolph Thygesen og Ingvar Heggsum som lærere.

I vedtektene per 9.3.2010 heter det i § 1. «Gjøvik Kunstforening er en åpen forening som arbeider for større forståelse og økt interesse for kunst og kulturell virksomhet.» Det lyder mer som en kulturforening, men i § 2 slås det fast at foreningen er medlem av Norske Kunstforeninger.

§ 3 er litt uvanlig: «Foreningen er ved sitt arbeid knyttet til Gjøvik Gårds Kultursentrum».

§ 4 lyder: «Gjøvik Kunstforening kan ha enkeltpersoner og virksomheter som medlemmer. Virksomheter kan være offentlige og private, uten hensyn til organisasjonsform. Alle personlige medlemmer har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i foreningen. Alle medlemmer har en stemme i årsmøtet. Virksomheter kan ikke overføre de rettigheter som følger av medlemskap til sine ansatte eller andre.»

Fra hjemmeside, lastet ned 29.12.2020

Gjøvik Kunstforening ble stiftet i 1944. Formålet er bl.a å fremme interesse for kunst i Gjøvik og Omland. Fra 1962 fikk foreningens virksomhet nær tilknytning til Gjøvik Gård. De fleste utstillinger og sammenkomster holdes i Drengestua på Gjøvik Gård. Vanligvis arrangerer foreningen fire utstillinger per år. Kunstforeningen har gjennom årenes løp kjøpt inn ca. 180 bilder. 55 av bildene er for tiden leid ut til skoler, institusjoner og bedrifter. Foreningen har i de siste årene hatt ca. 100 medlemmer. Aktivitetene ledes av styret, kunstnerisk utvalg og arrangementskomiteen.

Gjøvik Kunstforening fikk Gjøvik Kommunes kulturpris i 1994

ÅRSMELDING GJØVIK KUNSTFORENING 2019

Årsberetning 2019:

På årsmøtet i 2019 ble det besluttet å inngå et samarbeid med Toten kunstforening om å bruke Kauffeldtgården i Gjøvik til å vise lokale profesjonelle kunstnere i en periode på 16 måneder, fra september 2019 og ut 2020. Gjøvik kunstforening ville da stille sitt eventuelle utstillingsprogram i bero, og la samarbeidsprosjektet med Toten kunstforening være det som ville prege resten av året og neste år.

Gjøvik kunstforening fylte i 2019 75 år, og hadde i den anledning en jubileumsutstilling med utvalgte verker fra egen samling i juni. Dette var den siste ordinære utstilling før prosjektet med Toten k.f. startet i september. Utstillingen fikk mye positiv oppmerksomhet både fra publikum og lokale medier.

Samtidig begynte forberedelsene til årets videre utstillingsprogram, og programmet for 2020. Betingelsene for gjennomføringen av prosjektet var at det ikke skulle medføre utgifter for noen av kunstforeningene, og at budsjettet for prosjektet var et eget, adskilt budsjett. Etter flere søknader om støtte til prosjektet fikk FUGE, som det er blitt hetende, støtte fra Gjøvik kommune, Vestre Toten kommune, Østre Toten kommune, Oppland fylkeskommune, Rom for kunst og Norske kunstforeninger. Disse midlene muliggjorde en langsiktig plan og gjennomføring av et omfattende og variert utstillingsprogram.

5. september ble første utstilling vist av kunstner Elise Schonhowd, bosatt i Gjøvik. Hun viste installasjoner, tegning og foto. Videre viste FUGE utstillinger av kunstnerne Ansgar Ole Olsen og Kari Oline Øverseth i oktober-november, og Beate Juell og Bjørnar Aaslund i november-desember. Disse utstillingene var alle godt besøkt og fikk mye god oppmerksomhet fra publikum, kunstnere og kulturpolitikere i Gjøvik-regionen.

Utstillingsprogrammet vektla å vise profesjonelle kunstnere bosatt i kommunene Gjøvik, Vestre Toten og Østre Toten, og prosjektet FUGE har som hensikt å skape en ny og dynamisk arena for visning av kunst laget av kunstnere med tilknytning til regionen, og et viktig tilskudd til kulturlivet. Det har også vært viktig å kunne skape en god møteplass mellom kunstnere, kunst og publikum.

Utstillingene planlegges og gjennomføres på grunnlag av frivillig arbeid gjort av kunstforeningens egne medlemmer, i tett dialog med kunstnerne selv. Det er blitt lagt ned et stort og godt arbeid for å kunne gjennomføre utstillingsprogrammet, gjort på dugnad. 

Besøkstallene for FUGE i 2019 har vært gode, fra ca 100 til 300 besøkende pr. utstilling. Responsen fra besøkende har vært veldig positiv, ikke minst har det blitt satt pris på at det har vært kunstnersamtaler, og direkte møter mellom kunstnere og publikum.

Utstillingsprogrammet for 2020 er i ferd med å gjennomføres som planlagt tross koronapandemi og strenge krav til smittevern. Vi er i gang med planlegging for programmet 2021. Gjøvik kommune og fylkeskommunen er med og bidrar økonomisk også inn der.

Oppsummert kan man si at FUGE har vært vellykket, og et vesentlig bidrag til kulturlivet både i Gjøvik og til regionen som sådan.

ÅRSBERETNING 2018

TILLITSVALGTE I GJØVIK KUNSTFORENING

Styret har fem medlemmer og to varamedlemmer:

 Styret har hatt følgende sammensetning:

  • Elisabeth Fraas, leder og kasserer
  • Ole Klundby, nestleder
  • Solveig Nielsen Thorbjørnsen, styremedlem
  • Siw Volden, styremedlem
  • Kurt Lunde, styremedlem
  • Kristina Weisæth Monsbakken,  varamedlem
  • Ingvild Nagell-Dahl, varamedlem

Kunstnerisk utvalg har bestått av

  • Hege Merethe Lund, leder
  • Herbjørn Skogstad
  • Ole Klundby

Arrangementskomiteen har bestått av:

  • Irene Ring Karlsen
  • Mona Mathisen

Revisorer er:

  • Brita Høylie

Valgkomiteen består av:

  • Einar Amlie Karlsen
  • Lin Opsahl

Antall medlemmer i 2018 var 58 medlemmer – Økning det siste året.

AKTIVITETER I 2018

I 2018 ble det avholdt 4 utstillinger. I år ble ikke vår tradisjonelle juleutstilling avholdt da kunstneren dessverre måtte trekke seg. Det var da ikke tid til å engasjere ny/nye utstillere.

Styret har avholdt 7 styremøter.

De viktigste aktivitetene i 2018 var:

  
  
Mars      Utstilling med Elise Gegauff, malerier og Johan Söderström
   Årsmøte i Gjøvik kunstforening i Kauffeldtgården    
Mai   JuniSeniormesse i Fjellhallen   Utstilling med elever fra Bjørnsveen ungdomsskole, STREET ART; Ungdom med skaperkraft  
September    Separatutstilling med tekstilkunstner Kari Elfstedt; teknikk SHIBORI      
Oktober      Årets akevittfestival med  Trine Håkonsen, malerier      

ARRANGEMENTER I 2018

03. –  18. MARS

Elise Gegauff og Johan Söderström

Denne utstillingen viste to svært ulike kunstformer. Elise Gegauff viser fargerike og spennende og bilder. Hun har en fasinasjon for film og astronomi og dette kommer fram i bildene.

Johan Söderström er opptatt av menneskets ensomhet. Hans verker utgår fra en grunnleggende fremmedgjøring han mener finnes hos mennesket. Han bruker sparkel i rammer av eik. De sprekker som oppstår når sparklet tørker, blir en del av verket. Det minner om en japansk kunstform – Kintsugi.

 01. – 10. JUNI

”STREET ART” UNGDOM MED SKAPERKRAFT

Dette er en svært spesiell utstilling. Elever fra 10. trinn på Bjørnsveen ungdomsskole har her fått anledning til å vise bilder knyttet til et prosjekt – Street Art. Temaet var valgfritt, men endte opp som et samlet uttrykk for en ”tøff” ungdomstid. Utstillingen gir et bilde av mobbing, utenforskap, kroppspress og uoppnåelig perfeksjonisme.

  • – 16. SEPTEMBER

KARI ELFSTEDT – SHIBORI – drakter og tekstiler i ull og silke

Kari Elfstedt er en billed- og tekstil-kunstner. Hun har jobbet med tekstil på flere arenaer; film, teater og TV, samt hatt egne utstillinger og prosjekter. I de siste verkene har hun vært inspirert av teknikker i SHIBORI – bruke ull og silke som materialer og prøve ut ulike metoder for reservering før farging.  Dette for å oppnå myke overganger i fargeprosessen.

AKEVITTFESTIVAL-UTSTILLING

11. – 28. OKTOBER

TRINE HÅKONSEN

Denne utstillingen var et samarbeid med Byen vår og akevittfestivalen.  I år som tidligere år ble det valgt en lokal kunstner.

Utstillingen – En reise i Landskap – viser landskapsmotiver og bilder fra en serie – Peer Gynt. Bildene viser en reise i både indre og ytre landskap om menneskets eksistens og livsløp, og om tilknytningen til hverandre og naturen.

___________________________________

_______

DIVERSE SAKER

BRUK AV LOKALENE

I tillegg til det faste utstillingslokale har nå våre medlemmer mulighet til å bruke møterom/allrom i 2. etasje.

Vi har tidligere hatt avtale med 4 utstillinger i året. Kunstforeningen kan nå ha utstillinger utenom de tidligere avtalte tidspunkter. Mjøsmuseet må informeres.

KUNSTSAMLINGEN

Kunstsamlingen er oppbevart i hvelvet i Storgt. 23.

Vi har i dag 5 leietakere av bilder.

Ved eventuelt salg av våre bilder:

Styret har kontaktet Blomqvist og de kunne tilby både en taksering og salg av bilder.

INNKJØP

Kunstforeningen har i løpet av året ikke foretatt innkjøp av kunst.

MEDLEMMER

Vi har hatt en svak oppgang i medlemstallet – noe som er positivt. Men vi trenger flere medlemmer så dette vil også på kommende årsmøte være et aktuelt tema.

Vi deltok i år på ”stand” i Fjellhallen i forbindelsen med Seniormessen – et arrangement i regi av kommunen.  Målet var å informere om vår forening og kanskje   å få flere medlemmer.

Det å drive kunstforening på frivillig basis krever stor innsats fra mange.  Styret vil benytte anledningen til å takke alle som har stilt opp, sittet vakt og bidratt på andre måter til at vi kan gjennomføre det programmet vi hadde satt opp. Innsatsen har vært utrolig viktig!

Tusen takk!

FREMDRIFTSPLAN NESTE ÅR

I 2019 er det 75 år siden Gjøvik kunstforening ble stiftet og det vil bli markert blant annet med en byvandring.

Fram til høsten vil vi ha våre vanlige utstillinger; i mars, juni og akevittfestrivalen.

Vi vil også å få i gang en utstilling/salg av våre egne bilder – foreløpig tid er august.

Gjøvik kunstforening og Toten kunstforening har vært i samtale om et samarbeidsprosjekt. Hensikten med prosjektet er at lokale kunstnere skal få en mulighet til å vise sin kunst i Kauffeldtgården. Mjøsmuseet ser positivt på dette da det vil innebære at lokalene brukes mer. Det har også vært et møte med vår nye kultursjef – Anna Thorud Hammer som også var positiv til ideen.

Orientering om saken på årsmøte.

Håper du har anledning til å komme.

Gjøvik,  februar 2019

Elisabeth Fraas / Solveig Nielsen Thorbjørnsen / Ole Klundby / Kurt Lunde/ Siw Volden/ Kristina Weisæth Monsbakken/ Ingvild Nagell-Dahl

| Til toppen |